Obsługa wielopodpisu - porozumienia

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Składanie podpisu elektronicznego >

Obsługa wielopodpisu - porozumienia

Z wielopodpisem najczęściej mamy do czynienia przy podpisywaniu porozumień. Po przygotowaniu ostatecznej wersji porozumienia i jej zablokowaniu, przechodzimy do procedury podpisywania. W celu prawidłowego podpisania porozumienia, możemy wybrać jedną z dwóch możliwości:

1.ze stronami porozumienia ustalamy datę porozumienia - w wszystkie strony podpisują porozumienie tego samego dnia (co z praktycznego punktu widzenia często może okazać się bardzo trudne do wykonania),

2.data porozumienia ustalana jest przez ostatni podpisujący porozumienie organ, wszystkie organy nie będące ostatnim podpisującym podpisują porozumienie z tzw. wyłączeniem daty i numeru aktu.

 

Uzupełnienie daty i numer przed złożeniem podpisu

Po uzgodnieniu daty i numeru porozumienia miedzy jego poszczególnymi stronami, dane możemy uzupełnić:

1.Metadanych dokumentu

 

clip0584

 

2.poprzez opcję Uzupełnij datę i numer.

 

clip0585

 

Uzupełnienie daty i numeru w momencie składania ostatniego podpisu

Składanie pierwszego, kolejnych oraz przedostatniego podpisu

Pierwsza osoba podpisująca akt oraz kolejne osoby łącznie z przedostatnią, podpisują dokument z tzw. wyłączeniem daty i numeru aktu. W tym celu wybieramy Podpisz bez daty i numeru z zakładki Narzędzia główne.

 

clip0538

 

Podczas składania pierwszego podpisu, w przypadku dokumentów o statusie Projekt, wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem o zmianę statusu na Uchwalony (jeżeli status aktu został wcześniej zmieniony w Metadanych dokumentu lub podczas jego blokowania, poniższy komunikaty nie będzie wyświetlany). W  późniejszym czasie zmiana statusu nie będzie możliwa, dlatego też zalecamy jego zmianę w tym momencie (w wizualizacji dokumentów o statusie Projekt widoczna jest notka projektu).

 

clip0154

 

Następnie wyświetlone zostanie okno z możliwością podglądu podpisywanego aktu (po kliknięciu na opcję Wyświetl treść XML). Zalecamy sprawdzenie podglądu dokumentu, aby mieć pewność prawidłowego formatowania jego treści. 

 

clip0155

 

Po wybraniu Zatwierdź,  wyświetlone zostanie okno wyboru certyfikatu. Tutaj musimy określić, że składany przez nas podpis ma nie obejmować daty i numeru aktu prawnego – opcja będzie zaznaczona automatycznie:

 

clip0539

 

Po zaznaczeniu certyfikatu i wybieraniu Zastosuj, wpisujemy numer PIN.

 

clip0157

 

Po prawidłowym podpisaniu dokumentu, wyświetlony zostanie stosowny komunikat.

 

clip0540

 

W celu sprawdzenia poprawności podpisu, wybieramy opcję Weryfikuj podpis

 

clip0579

 

Informacje dotyczące złożonego podpisu dostępne są pod przyciskiem Informacje o podpisach.

 

clip0578

 

W przypadku jednoczesnego podpisywania dokumentu elektronicznie i ręcznie, wykonujemy teraz wydruk wersji papierowej (zakładka Eksport –> Podgląd PDF), i obie wersje (podpisany elektronicznie plik ZIPX oraz wydrukowany dokument papierowy) przekazujemy do podpisu drugiej stronie porozumienia. Po otrzymaniu wersji papierowej od pierwszej osoby, druga osoba nanosi ręczny podpis na dany dokument i przekazuje go ostatniej stronie wraz z podpisanym elektronicznie plikiem *.zipx.

 

Uwaga.

Jeżeli występują więcej niż dwie strony porozumienia, każda która nie jest ostatnim podpisującym, podpisuje dokument dokładnie tak jak to opisano powyżej. Jedyną różnicą będzie brak komunikatu z pytaniem o zmianę statusu na Uchwalony, gdyż został on zmieniony podczas pierwszego składania podpisu.

Składanie ostatniego podpisu

Ostania osoba podpisująca dokument, wybiera opcję Podpisz ponownie.

 

clip0542

 

Wyświetlony zostanie komunikat dotyczący składania podpisu wielokrotnego.

 

clip0541

 

Po kliknięciu na TAK, wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem o uzupełnienie - ostatnia osoba składającą podpis pod dokumentem musi uzupełnić datę (ewentualnie również numer) dokumentu.

 

clip0165

 

W wyświetlonym oknie domyślnie zostanie wstawiona data bieżąca. Jeżeli dokument nie zawiera numeru, pole z numerem pozostawiamy puste i akceptujemy wstawienie daty.

 

clip0166

 

Wyświetlone  zostanie  pytanie czy akt ma zostać podpisany bez nadawania numeru – wybieramy TAK.

 

clip0167

 

Ostanie okno jest oknem wyboru certyfikatu – tutaj już nic nie zaznaczamy (dokument ma zostać podpisany jako całość – z datą i numerem) – wybieramy tylko certyfikat i klikamy Zastosuj.

 

clip0543

 

Wprowadzamy PIN do karty.

 

clip0157

 

Po prawidłowym podpisaniu dokumentu, wyświetlony zostanie stosowny komunikat.

 

clip0170

 

Data zostanie uzupełniona w metadanych dokumentu. Na porozumieniach ze wstawioną makrodefinicją, data będzie wyświetlana tylko w podglądzie PDF.

 

clip0544

 

Podczas weryfikacji podpisu, wyświetlona zostanie informacja o wszystkich złożonych podpisach.

 

clip0582

 

W informacjach o podpisie wyświetlane będą zakładki ze wszystkimi osobami podpisującymi. Przy pierwszych i kolejnych osobach znajdować się będzie informacja, iż podpisy przez nie złożone, nie obejmowały daty i numeru.

 

clip0580

 

Natomiast przy ostatniej osobie, będzie się znajdować informacja o podpisaniu całego dokumentu.

 

clip0581