<< Click to Display Table of Contents >> Navigation: »No topics above this level« Informacje wstępne |
Edytor Aktów Prawnych XML Legislator pozwala na tworzenie dowolnych aktów prawnych i innych dokumentów w postaci „tekstu strukturalnego” w formacie XML i opatrywanie ich bezpiecznym podpisem elektronicznym. Legislator spełnia wszystkie wymogi prawne obowiązujące w Polsce związane z tworzeniem prawa w postaci elektronicznej. Program umożliwia użytkownikowi wprowadzenie / przeklejenie własnej treści, którą następnie automatycznie zapisuje w formacie XML. Do dokumentów można dodawać standardowe załącznik tekstowe jak i binarne. Dodatkową zaletą jest możliwość dołączenia do treści aktu lub jako załącznik tzw. "Wysp", umożliwiających wprowadzenie osobnego pliku (.doc / .docx / rtf / .xls / .xlsx) jako integralnej części dokumentu. Legislator gwarantuje bezpieczeństwo i ochronę treści tworzonych dokumentów poprzez możliwość blokowania dokumentów i zabezpieczania ich hasłem, nadawanie unikatowego identyfikatora dla każdego aktu, podpisywania podpisem elektronicznym. Legislator dostępny jest także jako aplikacja Legislator Magic, pozwalająca na tworzenie strukturalnych aktów prawnych XML bezpośrednio w systemie MS Word (od wersji MS Word 2007). Dodatkowo dzięki wbudowanym logikom działania, Legislator Magic dba o zgodność tworzonego dokumentu z Zasadami Techniki Prawodawczej, wskazując niepoprawnie wstawione elementy oraz podpowiadając właściwe jednostki redakcyjne.
Legislator zapewnia dostęp do Bazy Aktów Własnych a tym samym możliwość prowadzenia dowolnych zbiorów aktów prawnych w postaci elektronicznej na portalu prawomiejscowe.pl. Między dokumentami umieszczonymi w bazie możemy oznaczać relacje, przypisywać je do kadencji i sesji oraz organów wydających. Ponadto każdy akt zostaje przypisany do rozbudowanego, wielopoziomowego skorowidza co ułatwia korzystanie ze strony i znalezienie aktów podobnych. Baza Aktów Własnych pozwala na spełnienie ustawowego obowiązku prowadzenia w formie elektronicznej „zbioru aktów prawa miejscowego”, zgodnie z przepisami ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. W Bazie mogą być także publikowane wszystkie inne zbiory aktów / dokumentów prowadzonych przez Urząd (np. zbiory uchwał rady, zbiory uchwał zarządu powiatu/województwa, zbiory zarządzeń wójta / burmistrza / starosty / marszałka województwa, itp.). Portal spełnia wszystkie wymogi dla Biuletynu Informacji Publicznej i może stanowić fragment BIP urzędu (spełnia podstawowe wymagania W3C w zakresie zgodności ze standardem XHTML). BAW jest zintegrowany z Wojewódzkimi Dziennikami Urzędowymi - na podstawie informacji uzyskiwanych bezpośrednio z systemu e-Dziennik, następuje automatyczna zmiana statusu aktu prawnego na „ogłoszony” jak również określana jest data jego wejścia w życia oraz zapisywany szereg innych ważnych informacji (data ogłoszenia aktu w dzienniku, numer i pozycja dziennika, link do aktu w dzienniku urzędowym).
EAP XML Legislator w wersji Premium pozwala na tworzenie aktów zmieniających w powiązaniu z aktem źródłowym. Dla każdej zmiany automatycznie generowane są: tekst ujednolicony oraz porównawczy. Podczas publikacji aktów zmieniających utworzonych z wykorzystaniem wersji Premium w Bazie Aktów Własnych, system automatycznie przypisze akt do zbioru oraz hasła skorowidza na podstawie danych, do których przypisany był akt zmieniany. Dodatkowo utworzy powiązanie pomiędzy aktem zmienianym a publikowanym aktem zmieniającym. Legislator posiada także możliwość automatycznego generowania obwieszczenia z tekstem jednolitym zawierającym wszystkie zmiany aktu, jeżeli kolejne zamiany dokumentu tworzone były za pomocą funkcji Premium.
Edytor Aktów Prawnych XML Legislator, zarówno w wersji Standard jak i Premium, jest zintegrowany z Systemem Informacji Prawnej Legalis C.H.BECK. Dzięki temu, już na etapie tworzenia aktu prawnego użytkownik ma bezpośredni, kontekstowy dostęp do pełnej treści aktów normatywnych stanowiących podstawę prawną, jak również orzeczeń i komentarzy. Integracja Edytora XML z SIP Legalis umożliwia także automatyczne dostarczenie listy aktów wydanych w oparciu o przepis użyty w tworzonym akcie i opublikowanych w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym (moduł "Akty na biurko").
Z poziomu Legislatora można przesłać wniosek do Urzędu Wojewódzkiego w celu ogłoszenia aktów w Dzienniku Urzędowym a także w celu ich znadzorowania. Dostępna jest także możliwość wysyłki dokumentów do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu ich znadzorowania lub zaopiniowania.
Wymóg tworzenia aktów prawnych w postaci strukturalnych tekstów w formacie XML, oraz publikacji dzienników urzędowych w postaci elektronicznej wynika z:
1.ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1461),
2.rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, dzienników urzędowych wydawanych w formie elektronicznej oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych (Dz.U. z 2011r. Nr 289, poz.1699),
3.rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283).
Główne obowiązki wynikające z ww. aktów normatywnych:
1.Oryginał aktu prawnego podlegającego ogłoszeniu w dzienniku urzędowym ma postać dokumentu elektronicznego (art. 15 ust.1 ustawy),
2.Oryginał dziennika urzędowego ogłaszany jest w postaci elektronicznej (art. 2a ustawy).
Dokumenty elektroniczne zawierające akty normatywne i inne akty prawne, podlegające ogłoszeniu sporządza się w formacie XML w postaci tekstu strukturalnego (§ 3 ust.1 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych), z zachowaniem wymogów określonych w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia. Utworzenie takiego aktu możliwe jest przy użyciu dedykowanego edytora aktów prawnych XML (np.: EAP XML, Legislator).
Załączniki do aktu prawnego podlegającego ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym, zgodnie z § 5 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych mogą być sporządzane w postaci:
1.pliku XML o strukturze specyficznej dla danego rodzaju załącznika wraz ze schematem zdefiniowanym w formacie XSD oraz wygenerowaną na podstawie tego pliku wizualizacją w formacie PDF zgodnym z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanymi dalej „minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych – ww. wymagania spełnia każdy załącznik (nie będący załącznikiem binarnym), tworzony bezpośrednio w Edytorze Aktów Prawnych XML ABC PRO;
2.pliku XML w jednym z formatów określonych w minimalnych wymaganiach dla systemów teleinformatycznych, którego postać:
a)umożliwia konwersję do pliku PDF,
b)umożliwia, bez konieczności dokonywania zmian w dokumencie, wydruk treści w formacie A4 w jakości prezentacji niepozostawiającej wątpliwości co do treści dokumentu;
3.pliku PDF generowanego w sposób umożliwiający przeszukiwanie tekstu dokumentu, którego postać umożliwia, bez konieczności dokonywania zmian w dokumencie, wydruk treści w formacie A4 w jakości prezentacji niepozostawiającej wątpliwości co do treści dokumentu.
Z przytoczonej treści § 5 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych wynika, że załączniki do aktów podlegających ogłoszeniu, z technicznego punktu widzenia, mogą być przygotowywane w praktyce na dwa sposoby:
1.jako załączniki utworzone bezpośrednio w edytorze aktów prawnych XML (w przypadku EAP XML Legislator – zakładka Wstawianie: opcje Załącznik lub Wyspa)
2.jako załączniki binarne - tylko i wyłącznie w postaci przeszukiwalnego pliku PDF, w formacie A4, z zachowaniem zasad dotyczących formatowania i nagłówka załącznika określonych w załączniku Nr 1 do rozporządzania w sprawie wymagań technicznych